Derrick Niederman w swojej książce „Wizjonerzy, sceptycy, łowcy okazji…” opisuje profile psychologiczne inwestorów giełdowych. Profile te dzieli na siedem typów osobowości. A przeglądając zalety i słabości charakterystyczne dla każdej z nich, stwierdza że do każdej kategorii można dopasować określony rodzaj inwestycji.
I tak:
Poszukiwacze okazji – preferują inwestowanie według wartości
Wizjonerzy – wybierają spółki wzrostowe
Kontrarianie – inwestują w spółki przezwyciężające kryzys
Sentymentaliści – przedkładają stare dobre firmy
Sceptycy – ich domeną jest krótka sprzedaż
Traderzy – szukają okazji krótkoterminowych
Poszukiwacze przygód – wolą inwestycje spekulacyjne
Jeżeli nie wiesz, który typ najbardziej pasuje do ciebie, autor proponuje krótki test, dla każdej z osobowości. Poniżej przykład jednego z nich:
„Czy jesteś wizjonerem?
- Czy masz dzieci?
Przykro mi, ale odpowiedź twierdząca nie oznacza automatycznie, że jesteś wizjonerem. Jednakże doświadczenia z wychowywaniem dzieci wytwarzają pewną orientacje umysłu, dzięki której można tolerować niedostatki konkretnego dnia, jeżeli wciąż jasny pozostaje obraz przyszłości.
- Czy miałeś szczęśliwe dzieciństwo?
Jeśli tak, nie ma w tym nic złego. Ale wizje składają się z tego, co mogłoby być, a nie z tego, co jest i w rezultacie zadowoleni mogą mieć mniejsze szanse.
- Czy wiesz na jakim poziomie zamknął się wczoraj rynek?
Wizjonerzy nie zawsze dbają o takie sprawy.
- „Myślę o rzeczach, jakich nie było i stawiam sobie pytanie, a dlaczego by nie?” Czy to o Tobie?
Cytat pochodzi od Roberta Kennedy’ego, a jeszcze wcześniej od Rudyarda Kiplinga. Wyświechtana to fraza, ale słuchacze natychmiast odnoszą ja do siebie. Jeśli chcesz być wizjonerem, nie możesz być gorszy.
- Czy jesteś roztargniony?
Wizjonerzy tak koncentrują się na swoim celu, że mogą być bardzo roztargnieni, kiedy chodzi o wszystkie inne sprawy.”
Jeżeli po udzieleniu odpowiedzi na te pytania stwierdzasz, że wizjoner to jednak nie ty, możesz sprawdzić też pozostałe typy inwestorów.